Tölgyesi Beatrix elemzése

Az elemzés azt térképezi fel és értékeli, hogyan írnak a különböző orosz és ukrán médiumok Magyarországról, tárgyilagosan tálalják-e a hazánkkal kapcsolatos híreket, valamint megfigyelhető-e dezinformáció, illetve információs hadviselési tevékenység a részükről. A vizsgálat hat hónapra – a 2016. április 15. és október 15. közötti időszakra – és négy orosz (RIA Novosztyi, Regnum, SputnikNews, RuBaltic) és egy ukrán (Unian) hírportálra terjedt ki. Az adott időszakban meglehetősen sok hír jelent meg a világsajtóban Magyarországgal kapcsolatosan (főleg a menekültválság és a kvótanépszavazás miatt), így megfelelő mennyiségű releváns híranyag állt rendelkezésre. A négy orosz médium egy kivételével állami tulajdonú, így a híreikből kiindulva következtetések vonhatók le a Kreml információs politikájára vonatkozóan. A vizsgálat eredménye alapján kijelenthető, hogy az orosz médiumok gyakran negatív színben tüntetik fel Magyarországot, hogy az így kapott képet az orosz külpolitika valamelyik célpontja (Európai Unió, Ukrajna) ellen használják fel. Az is megállapítható, hogy a különböző orosz médiumok a célközönségüknek, illetve a célközönség körében elérendő stratégiai céljaiknak megfelelően üzennek Magyarországgal kapcsolatban, és a negatív üzeneteket különböző eszmei keretben tálalják. A kiválasztott ukrán hírügynökség (Unian) vonatkozó híranyagainak vizsgálata megmutatta, hogy a régió egy másik jelentős (és hazánkkal szomszédos) országának sajtójára nem jellemző ez a fajta manipulációs törekvés.